fbpx
Kosttillskott – del 2
Det finns ett otal kosttillskott som kan användas för att förbättra hälsan. I det här avsnittet kommer vi att ta upp några av de vanligaste med deras säljargument. Dessa är mer eller mindre vetenskapligt underbyggda.

Aloe Vera
Aloe vera är rent botaniskt en lilja. Det finns hundratals arter aloe vera, men den form som odlas kommersiell förekommer inte vildväxande. Traditionellt har aloe används inom den traditionella medicinen i exempelvis Sydostasien och Afrika. Aloe är främst känd för sin läkande effekt på sår och solsveda, men preparat baserade på växten har blivit allt mer populärt för invärtes bruk där den sägs hjälpa mot olika magåkommor som IBS-besvär (Irritated Bowel Syndrome) och diverse inflammatoriska tillstånd i tarmarna. Vetenskapliga studier kring aloe bekräftar den sårläkande effekten på operationssår, men tyvärr saknas det studier på effekter invärtes. Även om aloe dämpar solsveda skyddar den inte mot solstrålning och kan därför inte ersätta solskyddskrämer. Det finns även indikationer på att aloe vera kan minska blodsocker hos diabetiker, förhöjda blodfetter, herpes och psoriasis.

Rosenrot
Rosenrot räknas som en så kallad adaptogen. En adaptogen är centralt verkande ämne som ökar vakenhet och kanske även ork. Studier på rosenrot har visat att den förbättrar reaktionsförmåga och även prestationer i uthållighetsidrotter.

Supermat
Under begreppet ”supermat” finns en del kosttillskott som på många sätt påminner om mat. Exempel på sådana är korngräs, vetegräs, gojibär, blåbärspulver och olika algextrakt. De säljs med motiveringen att de är särskilt näringsrika. Detta stämmer i de flesta fall även om effekterna ofta överdrivs. Även om exempelvis chlorellaalger är näringsrika måste man alltid ha med ett kostnad/nytta-perspektiv. Med andra ord är de verkligen värda pengarna? Är det i så fall kanske en bättre idé att lägga sina surt förvärvade slantar på bra vanliga livsmedel istället? En gemensamma nämnare för de flesta superlivsmedel är att det finns ett exotiskt inslag över dessa. Ofta är det ett frukt- eller bärextrakt från någon avlägsen och dimhöljd djungel. Även om exempelvis vanliga svarta vinbär uppfyller ”supermatskriterierna” så är det antagligen ett för vanligt och lättillgängligt livsmedel för att det ska komma att säljas som ”supermat”.

Detox
Detox bygger på en föreställning om att kroppen ackmulerar gifter som sedan ska renas bort genom diverse avgiftningskurer. Den vetenskapliga grunden är i de flesta fall helt frånvarande även om de ofta framställs som vetenskapligt baserade av sina förespråkare. Detoxkurerna variera också kraftigt i utformning. En del innebär bara att man ska ta ett eller ett par piller medan man lever sitt liv ungefär som vanligt. De tuffare varianter kan handla om mer eller mindre total fasta och det enda som intas är juicer, dekokter och olika sorters kosttillskott. Sedan finns förstås allt här emellan.

Vitamin- och örtblandningar
En allt vanligare variant om av kosttillskott är olika typer av vitamin- och örtblandningar. Ofta är de i flytande form tillsammans med olika exklusiva juicer. Här gäller det dock att se upp. Många gånger innehåller dessa höga doser av onödiga vitaminer som ibland faktiskt kan ge negativa hälsokonsekvenser. Inte allt för sällan får man i sig en stor portion socker när man intar dessa tillskott. Överväger du att inhandla ett sådant är det en god idé att detaljgranska innehållsförteckningen.

Blåbär
Blåbär är mycket antioxidantrikt och forskning har visat att blåbär kan skydda mot åldersförändringar i gula fläcken på näthinnan i ögat såväl som minskar effekter av stroke. Blåbär har antagligen allra störst hälsoeffekter i färsk form, även om blåbärspulver antagligen har positiva hälsoeffekter.

Chisandra
Chisandra är en kinesisk ört och den räknas, precis som rosenrot, som en adaptogen. Chisandra sägs öka stresshanteringsförmågan och uthållighet.

Ingefära
Ingefära får sin karaktäristiska lukt från de så kallade gingerolerna. Det är dessa som tros stå bakom de anti-inflammatoriska effekterna från ingefära. Ingefära har använts med varierande framgång till att dämpa inflammationer i stämband och leder. Dessutom kan den motverkar åksjuka och andra former av illamående.

Nattljus (GLA)
Nattljus är en växt utifrån vilken man utvinner en speciella omega-6-fettsyra. Till skillnad mot andra omega-6-fetter är den unika GLA-fettsyran inflammationsdämpande, åtminstone så länge man håller sig till de rekommenderade doserna. GLA har också en viss effekt mot pms och eksem.

Salvia
Kryddan har använts inom folkmedicin mot överdriven svettning.

Tranbär
Tranbärsjuice har traditionellt använts mot urinvägsinfektioner. Tranbärsjuicen har en surgörande effekt på urinen, vilket försvårar tillväxt av infektionsalstrande bakterier. Effektiviteten har dock ifrågasatts av senare studier.

Åkerfräken
Åkerfräken har en viss vätskedrivande effekt och kan användas vid behandling av ödem, det vill säga vätskeansamlingar på kroppen. Åkerfräken innehåller även kisel som enligt en studie kan ha en stärkande effekt på skelettet.
Ovan finner du ett antal exempel på kosttillskott vars syfte är att förbättra hälsan eller minska diverse sjukdomstillstånd. Det är dock svårt att rekommendera många av de ovanstående då deras effekter i många fall är tvivelaktiga. Dock är det bra att känna till de vanligaste så att man själv kan ta ställning till vad man tycker.

Känner du dig inläst på detta avsnitt? I så fall är det dags för dig att göra kontrollfrågorna. Dessa når du här!

Läs mer och boka här!

alla utbildningar
Prenumera på vårt nyhetsmejl!

Prenumera på vårt nyhetsmejl!

Vi skickar nyhetsmejl ca sex gånger per år. Dina uppgifter som du lämnar här används enbart för detta. Läs mer om vår GDPR-policy här.

Nu är du anmäld till vårt nyhetsbrev. Glöm inte att bekräfta genom att svara ja på vårt bekräftelsemejl.