Protein – Det mest underskattade näringsämnet

Protein skyddar muskelmassan, vilket underlättar viktminskning

Ett vanligt problem med viktminskning, i synnerhet om kilona rasar av en fort, är att man inte bara tappar fett utan också värdefull muskelmassa. Musklerna är viktiga eftersom de är en del av vår förbränningsmotor. Även om muskler i vila förbränner ganska lite kalorier kan de vara en stor del av vår totala förbränning när vi använder dem. Tappar man muskelmassa, tappar man också styrka och därmed en stor del av möjligheterna till en effektiv förbränning under träningspassen.

För den som har förlorat muskelmassa i samband med viktminskning innebär det att man lättare lägger på sig igen. Detta eftersom man har förlorat en hel del av sin förbränningsmotor. Studier har visat att ett lite högre proteinintag under viktminskning skyddar muskelmassan och härmed skyddas också vår värdefulla förbränningsmotor. Dessutom är muskelmassan otroligt viktig för vår hälsa och vardagliga komfort, vilket ytterligare understryker värdet av att vara rädd om sina muskler.

Protein ökar förbränningen

Många som ökar sitt proteinintag upplever att de känner sig varmare. Detta kan, åtminstone delvis, bero på att protein är väldigt förbränningshöjande i sig. Cirka 30 procent av proteinets energiinnehåll försvinner nämligen som värme när det förbränns. Förutom att boosta förbränningen upplever många som är frusna om händer och fötter att ett ökat proteintag även hjälper till med den saken.

Protein mättar bäst

En av de viktigaste aspekterna för att viktminskning ska bli långsiktig och hållbar är att man håller sig mätt och nöjd samt håller hunger och impulser komna därav stången. Då är mättnad en alltför ofta underskattad komponent. Fokuserar man på saker man ska äta istället för de man inte ska äta blir ofta upplevelsen att man äter mer – och går ner i vikt! Även på detta område excellerar protein. Protein är nämligen det näringsämne som mättar allra bäst per kalori!

Hur ökar man sitt proteinintag?

Ett ökat proteinintag handlar inte om att man nödvändigtvis äter mer kött. Förutom fisk, kvarg, keso, ost, skaldjur och fågel kan man boosta sina måltider med proteinrika vegetabilier som bönor, ärtor och linser. Dessa livsmedel innehåller inte bara mättande protein utan ger också mättnad i form av långsamma kolhydrater och fibrer. En bra tumregel för den som vill öka sitt proteinintag är att äta något proteinrikt med varje måltid!

Martin Brunnberg

Filosofie Magister Nutrition

Rulla till toppen